söndag 16 december 2012

Min häst är min vän inte min slav

Vi red även igår och då följde även Micke med. 
Så han red Demon, Lovisa på Paddan och jag... självklart på älsklingen Charlie. 

Vi testade skogen och det gick så bra så. Hästarna fick pulsa på och lyfta på fötterna och koncentrera sig ordentligt för att ta sig igenom stock och sten som gömde sig. Det var en sån här otroligt härlig ridtur. Lite oseriöst och hästarna fick gå med långa tyglar och bara vara skogsmullar för en dag och skogen blir lite tajtare efter ett tag och då jag red först så fick jag all snö på mig som låg på grenar och träd och buskar. 
Sen bytte jag och Micke plats för att Charlie var lite feg och ville inte gå först och då fick han allting på sig istället och vi skrattade och hade jättemysigt under hela ridturen. 

Vid ett tillfälle kastade Micke en snöboll på mig rakt i ansiktet utan att han tittade så det var lagom härligt. Paddan var ett riktigt nervvrak till en början och skuttade och var tokig men han lugnade ner sig efter ett tag. Sen var alla tre hästar lite mer pigga än vanligt och verkade på bushumör.

Trots att det snöade och man blev blöt och lite kall på grund av det så var det en jättemysig vinterridtur. 

Sen åkte jag och Lovisa ut även idag. Micke skjutsade ut mig och han umgicks med Niklas under tiden.
Vi tog en ridtur på Charlie och Demon, den lilla vändan runt som vi kallar den. 
Väldigt mycket snö överallt så hästarna fick pulsa på hela vägen runt och det märktes rejält på Demon att det blev jobbigt för efter ett tag så halkade han och Lovisa bara mer och mer efter. 
Dessutom låg temperaturen på nollsträcket så snön blev ju även mer kompakt och tyngre men då jag satt på en bulldozer idag så var det inga problem. 

Vi travade även lite och visst blir Charlie fortfarande ganska stark och pigg ute med nya bettet också men han söker sig fortfarande väldigt fint neråt och jobbar bra. 
Då ska vi komma till mitt problem.
När jag rider hästar som är väldigt starka och jag känner att dom skulle kunna sticka iväg så blir jag väldigt lätt stum i handen och håller och håller istället för att göra halvhalt efter halvhalt. 
Det är något jag måste tänka rejält på när jag rider Charlie för jag skulle inte kunna vinna en dragkamp med honom i alla fall och dessutom så kan det säkert vara en orsak till att han är som han är. 
När jag kommer på mig själv och börjar göra halvhalter så märker jag själv skillnad att han lugnar ner sig lite. 

Han blev lite svettig men det blev ju ganska rejält pass idag ändå fast det "bara" var att pulsa i snön.

Vi tänkte även tömköra Paddan när vi kom tillbaka men då hade han blivit svettig igen så han fick stå. Vi ska försöka komma ihåg och tänka på att ta han antingen först eller rida han med någon av dom andra så det slipper bli så med honom. 

Fotograferade även Charlie idag igen så här kommer en bild uppdatering på hur han ser ut.


Jag är helt fascinerad av hur fort det går egentligen med hans utveckling. 
Jag förväntar mig verkligen inga stora resultat alls med tanke på hans ålder. 
Visst, ryggen går lite långsamt men hans HALS! 
Från förra månaden till nu har hans hals och bogmuskler blivit rejäla. 
Han börjar bli en riktigt snygg ponny.
Vad glad jag blir när jag ser resultat!!

1 kommentar:

  1. Men jag tycker faktiskt att man ser en ganska stor skillnad på ryggen på dom här bilderna oxå ju! :D

    SvaraRadera