tisdag 22 januari 2013

A good horse is never a bad colour

Trots väldigt många minusgrader idag så bestämde jag och Lovisa oss för att åka ut till hästarna ändå för jag kom på en idé om hur man kan motionera hästarna förutom tömkörning kalla dagar som dessa då man inte vill sitta i sadeln och förfrysa händer och fötter.
Jag kom på att man kan ju promenera med dom till backen och den vändan runt i skogen så får dom fortfarande klättra och arbeta med ryggarna och balansen.
Så det gjorde vi!

Vi började med att tömköra Paddan i skogen en vända och han var lite smått mongo idag med och ville inte riktigt gå ner för backen men det gick bra ändå och allt som allt skötte han sig. Blev ingenting på volten, vill inte nöta där för ofta, bara runt runt.

Sen tränsade vi Charlie och Demon och vandrade ut i skogen.
Jag har aldrig blivit fått sån rejäl mjölksyra i benen förut. Den där backen är helt sinnessjuk så jag kan tänka mig lite hur hästarna kan känna sig med oss på ryggen dessutom. Det var väldigt jobbigt men hästarna fick jobba och dom skötte sig bra. Körde även lite halter och vid ett tillfälle fick Charlie lite bråttom och trampade mig på hälen men det gick bra. Inge sår!
När vi sen kom ut vid vändplanen var det otroligt skönt att gå på plan mark igen utan snö upp till vaderna.
Där joggade vi även lite och Charlie blev så glad över att få trava lite fritt.
Sen stannade vi upp och tittade på ett rådjur ute på åkern. Det var otroligt fint väder idag!
Solen sken och snön glittrade. Riktigt mysigt trots det hårda promenadpasset.

Men Charlie börjar bli bättre på det här med NH. Han lyssnar bättre och går inte över än på samma sätt som han har gjort tidigare.
Vi fotograferade även hästarna idag igen, bättre sent än aldrig.

Här kommer Charlies uppdatering!


Jag är otroligt fascinerad av vilken skillnad.
Det ser inte ut som samma häst ens. Hans rygg har blivit otroligt fin och hans hals är så vackert maffig!
Jag blir bara mer och mer förälskad, det är underbart att det går åt så rätt håll.
Fortfarande arbete kvar självklart, men om det har blivit såhär stor skillnad på fyra månader på en 20åring...
Hur kommer det då vara om endast två månader till? Ser fram emot mer resultat!

2 kommentarer:

  1. Hej Anna:) vilken skillnad på häst, du har gjort ett jättebra jobb med han:) tummen upp..
    Ha en fortsatt bra kväll. Mvh Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket! :) Det känns toppen att det går åt rätt håll!

      Radera