lördag 25 maj 2013

Lite smått kär på nytt!

Jag har världens grymmaste ponny!
I och för sig ska jag ju öva på komplimanger så kanske bör ge en till mig själv.
Jag har fan kämpat som en tok med ponnyn och ja...
För och säga det själv, så har jag gjort ett jäkla bra jobb!

Det blev hoppning på schemat idag, studs för första gången med Charlie uppsuttet.
Han var klockren hela passet igenom!
Vilken otroligt härlig känsla hela tiden.

Mjuk i munnen och i bägge sidorna, jättefin och lätt och forma efter spåret och så vidare.
Värmde upp i skritt med lite volter och serpentiner, samt var noga med att försöka få fram honom lite.

I traven sen gjorde jag väldigt mycket halter och övergångar för och kolla att bromsen funkade som den ska och han tog förhållningarna jättefint. Det krävdes inte några starka och många upprepningar.
Så vill jag att han jämt ska vara! Inte slängde han på huvudet heller som han annars kan göra.
Blev även lite tempoväxlingar och mycket volter även i traven.
Hur härlig form som helst hela tiden, jobbade super och kändes väldigt avslappnad.

Vanligtvis brukar han tagga till och vara smådryg så fort det står hinder på banan men inte idag!
Jag struntade i galoppen idag då jag gick lite på magkänsla.
Då brukar han kunna tagga till så otroligt mycket efteråt och med tanke på hur fin han kändes så ville jag behålla den känslan även på hindren och så blev det.
Ibland tog han det i trav då jag faktiskt var lite feg och höll mer i handen istället för och driva på,
då jag alltid tidigare behövt hålla i honom och försöka bromsa.
En annan härlig sak idag var att när jag ibland bad om en halt innan hindret så räckte det med en liten förhållning strax innan och han stannade jättefint.
Istället för förberedelse tio meter innan för och få stopp på honom.

Det är det här jag har strävat efter! Helt underbart!

Då han fortfarande kändes lite smått... Ja, seg faktiskt, så testade jag komma i galopp och då rullade det på jättefint. Han var jätteduktig varje gång även fast jag som ryttare ibland klantade till mig.
Men Charlie löste det fint åt oss!

Jag kunde sen trava av på långa tyglar och låta honom sträcka ut sig.
Jösses vad han frustade idag! Han frustade hela tiden.
Såhär avslappnad och härlig har han inte känts på länge.

Jag hoppas att det fortsätter såhär!
Lovisa var fotograf och lite "coach" idag!
Kommer lite bilder här också, och sen ska jag (antagligen imorgon) få ihop någon liten film också.


Jag vet om mina brister i min sits. Som tur är detta endast ett ögonblick för på alla bilder sitter jag inte som denna kråka!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar